اخبار

در نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی عنوان شد:

واگذاری امور علمی و مطالعاتی به دانشگاه ها ضرورت دارد

واگذاری امور علمی و مطالعاتی به دانشگاه ها ضرورت دارد
در نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی بر واگذاری امور علمی و مطالعاتی به دانشگاه‌ها تاکید شد.

 

به گزارش روابط عمومی و اموربی الملل مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، روز گذشته با حضورمحمدرضا بهمنی، مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بشیر، رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، مسعود کوثری، رئیس شورای علمی همایش، عبدالکریم خیامی دبیر شورای علمی و سایر اعضای شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.  

در ابتدای این نشست محمدرضا بهمنی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، با اشاره به اینکه سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی توسط دانشگاه امام صادق(ع) و با همکاری سایر دانشگاه ها و مؤسسات علمی کشور برگزار خواهدشد، تصریح کرد: همایش باید ناظر به مسئله‌های عملی بیرونی نیز باشد و دچار فضای انتزاعی صرف نشود

وی با اشاره به رخ‌دادهای ماه‌های اخیر به خصوص هفته‌های اخیر و تأثیر اخبار جعلی در این رخ‌دادها، گفت: سواد رسانه ای در فضای مجازی اگر به نقطه قابل توجه رسیده بود با این شرایط مواجه نمی‌شدیم

بهمنی بر تلاش برای جهت‌دهی همایش به سمت رفع معضلات و مشکلات موجود در جامعه تأکید کرد و گفت: نگاه حل مسئله داریم و بر همین مبنا در جلساتی که با موضوع سواد رسانه ای پیشتر در این مرکز تشکیل شده بود، بر شکل‌گیری هیئت اندیشه‌ورز سواد رسانه ای برای طراحی برنامه¬ی اقدام افزایش سواد رسانه ای عموم مردم در فضای مجازی تأکید شد.

در ادامه حسن بشیر، استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با اذعان به این مسئله که سیستم دولتی معمولا کارهایش را واگذار نمی‌کند، گفت: واگذاری برگزاری این همایش به دانشگاه‌ اقدام بسیار خوبی است و این اقدام، ارزشمند است که از ارگان‌های دولتی فاصله گرفته و برنامه‌‌ها را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم. امیدوارم با همین رویکرد بتوانیم به جایگاه بهتری در سواد رسانه‌ای برسیم.

وی بر لزوم توجه به مسائل و مشکلات خانواده‌ها، جوانان و مسائل عینی مرتبط با سواد رسانه‌‌ای در همایش تأکید و اظهار امیدواری کرد نشست‌های علمی متعددی با موضوع سواد رسانه ای در دانشگاه‌های مختلف برگزار شود.

بشیر افزود: در مسئله سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، به موضوع سواد اطلاعاتی کمتر توجه شده است که باید این نقص جبران شود. همچنین در کنار نشست‌ها، باید به مسئله تألیف و ترجمه کتاب نیز توجه شود. همچنین باید فعالیت¬هایی را در راستای تجربه‌نگاری مردم در حوزه سواد رسانه‌ای به عنوان پروژه طراحی کنیم چرا که با این رویکرد می‌توان بهتر به مشکلات مردم در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دست یافت

رئیس اسبق دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، حکمرانی نوین را به عنوان شعار و محور اصلی همایش اعلام و اظهار امیدواری کرد: به زودی بتوان کلینیک سواد رسانه‌ای که بتواند به صورت شبانه روزی پاسخگوی نیازهای مردم باشد را ایجاد کنیم

بشیر اضافه کرد: باید بررسی کنیم نقش مردم، دولت و متفکرین در سواد رسانه‌ای چیست و برای یک چالش نظری ـ عملی آماده شویم، ابعاد آن را مطرح کنیم و به دنبال حل مسئله باشیم

در ادامه، مسعود کوثری، دانشیار دانشگاه تهران و رئیس شورای علمی همایش ضمن اعلام اینکه موضوع سواد رسانه ای با بسیاری از نهادها و مؤسسات جمهوری اسلامی ایران مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش مرتبط است، تاکید کرد: هر کدام از این نهادها و مؤسسات باید در راستای وظایف خود تعریف مشخص و روشنی از سواد رسانه ای داشته باشند.

کوثری با اشاره به کمبود ادبیات مناسب و مطلوب در رابطه با حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، خاطر نشان ساخت: باید در جهت غنی سازی علمی در این زمینه با تألیف و ترجمه کتاب های مناسب و مفید کوشا باشیم

در ادامه، پس از ارائه گزارش دو دوره پیشین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی توسط محمدصادق افراسیابی؛ دکترای سیاستگذاری فرهنگی و دبیرکل همایش های اول و دوم، عبدالکریم خیامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر شورای علمی همایش، حکمرانی نوین را محور اصلی این همایش عنوان کرد و موضوعاتی نظیر مردمی سازی سواد رسانه‌ای، کارگزاران و سواد رسانه‌، بومی‌سازی ادبیات نظری سواد رسانه‌ای را از جمله دیگر محورهای همایش اعلام کرد و افزود: نقش خانواده‌ها در ترویج و نهادینه‌سازی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، نقش نظام آموزشی رسمی و عملکرد آن، بایسته‌های حکمرانی کارگزاران، نقد و ارزیابی عملکرد رسانه‌ای مدیران دستگاه‌ها، راهکارهای روزآمد سازی و ارتقای دانش رسانه‌ها، مطالعات تطبیقی فلسفه سواد رسانه‌ای و موضوعاتی مشابه، زیر بخش‌های هر یک از محورهای اصلی همایش است.

در ادامه این جلسه صدیقه ببران، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و عضو شورای علمی همایش از کاهلی صورت گرفته طی 20 سال اخیر در تبیین آنچه برای جهان نوین رخ داده است، سخن گفت و افزود: باید حکمرانان را در جریان آنچه جهان به سمت آن می‌رود بگذاریم

وی با اشاره به برجسته شدن مسئله سواد رسانه‌ای طی پنج سال اخیر در کشور و تدوین پایان‌نامه‌های متعدد در خصوص آن از کپی‌کاری‌های متعدد در این حوزه انتقاد کرد و گفت: این کپی‌کاری‌ها باعث شده ادبیات جدید در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به وجود نیاید بر همین اساس لازم است کمیته‌ای در حوزه تهیه ادبیات مطلوب در رابطه با تألیف و ترجمه تشکیل شود

ببران ضمن تقدیر از گزارش ارائه شده توسط دبیر کل همایش های اول و دوم در خصوص تشکیل دبیرخانه های استانی، خواستار توجه بیشتر به استان‌های مرزی در این همایش شد و پیشنهاد کرد در استان‌های مرزی ورود قوی‌تری داشته باشیم و فراخوان همایش را نیز به صورت بین‌المللی ارائه دهیم